Γιατί χρειάζομαι βιταμίνη D;

Ο ρόλος της βρίσκεται κυρίως στη λειτουργία του ανοσοποιητικού, την υγιή κυτταρική διαίρεση και την υγεία των οστών. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την απορρόφηση και τον μεταβολισμό του ασβεστίου και του φωσφόρου.

Έχει βρεθεί ότι επαρκή επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα μας συνδέονται με μειωμένη επίπτωση σε :

  • Καρκίνο του μαστού, του παχέως εντέρου & του προστάτη
  • Διαβήτη σε ενήλικες και παιδιά
  • Υπέρταση και των καρδιολογικά νοσήματα
  • Εμφάνιση κατάθλιψης, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες
  • Λοιμώξεις του αναπνευστικού
  • Σκλήρυνση κατά πλάκας κατά 45%
  • Αυτισμό και διαταραχές στην ανάπτυξη

Γιατί είναι όλοι τόσο ελλιπής;

Οι λόγοι της ανεπάρκειας είναι πολλοί, με κυριότερη τη πολύ μικρή λίστα των τροφίμων που περιέχουν βιταμίνη D. Αυτά τα τρόφιμα είναι ο κρόκος αυγού, ο σολομός και το μουρουνέλαιο, ωστόσο, τα πολλά τρόφιμα είναι και εμπλουτισμένα σε βιταμίνη D ( όπως το γάλα ). Επιπλέον, πολλοί παράγοντες επηρεάζουν την ικανότητα του σώματος να απορροφήσει βιταμίνη D. Οι παράγοντες αυτοί περιλαμβάνουν: τόπος που ζείτε, η εποχή, πόσο χρόνο περνάτε στο ύπαιθρο χωρίς αντηλιακό, τύπος δέρματος, την ηλικία, την παχυσαρκία, τη ρύπανση. Οι παράγοντες αυτοί έρχονται να παίξουν σημαντικό ρόλο επειδή η βιταμίνη D είναι στην πραγματικότητα μια ορμόνη και χρειάζεται το ηλιακό φως για να ενεργοποιηθεί από τον οργανισμό.

Τι μπορώ να κάνω;

Η λογική έκθεση στον ήλιο (συνήθως 5-10 λεπτά έκθεσης των χεριών και των ποδιών ή τα χέρια, τους βραχίονες και το πρόσωπο, 2 ή 3 φορές την εβδομάδα) μπορεί να βοηθήσει. Ωστόσο, ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλιστεί πραγματικά επαρκή βιταμίνη D είναι μέσω συμπληρωμάτων. Κατά τη συμπλήρωση, οι επιλογές σας θα είναι μεταξύ δύο μορφών της βιταμίνης D. Η εργοκαλσιφερόλη είναι η χορτοφαγική μορφή και χοληκαλσιφερόλη ( πιο απορροφήσιμη ) είναι ζωϊκής προέλευσης, συνήθως από λάδι ήπατος ψαριών.

Ποια είναι τα ιδανικά Επίπεδα;

Μετρώντας τα επίπεδα της βιταμίνης στο αίμα μας, προκύπτει και η απαραίτητη για τις ανάγκες μας δοσολογία

Έλλειψη : κάτω από 48 ng/ml.

Ιδανικά επίπεδα : 60-80 ng/ml.
Σίγουρα η καλύτερη πηγή είναι η έκθεση στον ήλιο αλλά αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, για τους περισσότερους που εκτίθενται επαρκώς μόνο για 15-30 ημέρες το χρόνο. Αν λάβουμε μάλιστα υπόψη ότι και αυτή η έκθεση γίνεται με αντηλιακή προστασία (ένα αντηλιακό με δείκτη προστασίας 15 μπλοκάρει την παραγωγή βιταμίνης D από τον ήλιο κατά 99%) η λήψη συμπληρώματος είναι αναγκαία.

Ιωάννα Ευαγγέλου Διαιτολόγος
Πρωτοπαπαδάκη 10 Λάρισα
http://www.ioannaevaggelou.gr
[email protected]
Πηγή: http://www..gr

© Created by Spiral Mango - All Rights Reserved Fitnesstraining